30 septembrie 2012

Biserica cu zodii din Turda

Zodiacul din Biserica Rățeștilor
Acum o săptămână dl. Dimitrie Olenici ne deschidea în Baia Mare pe videoproiector un document Word intitulat "Zodiace în biserici românești", de fapt un colaj alcătuit din mai multe articole de presă pe această temă, dintre care unul mi-a atras imediat atenția. În el era vorba despre o reprezentare bisericească a zodiacului în interiorul unui lăcaș de cult din Turda, cam departe de cosmologia ecleziastică suceveană, dar față de Cluj numai la o aruncătură de băț. Am fost deci azi până la biserica turdeană cu pricina ("Adormirea Maicii Domnului" de pe Str. Gheorghe Lazăr) și am făcut niște poze. Fresca se găsește tocmai în stânga și în dreapta intrării, pe un tavan destul de jos care m-a obligat să mă întind pe podea pentru a cuprinde pictura în cadru (spre mirarea puținilor enoriași prezenți la vecernie!)

Exterior
Interior
Stânga: Săgetător, Peștii, Balanța, Scorpionul, Crabul (Racul), Leul
Dreapta: Taur, Vărsătorul, Capricornul, Gemenii, Unicornul (Berbecul?), Fecioara

3 comentarii:

  1. SAlve !
    Daca doriti sa sprijiniti o scoala din jud. Buzau sa obtina o finantare de 5000 euro pentru echiparea unui laborator de astronomie puteti sa o faceti cu un simplu vot in "Tara lui Andrei ".
    Nu este spam . Programul este sustinut de Petrom .

    www.taraluiandrei.ro/despre-noi.html
    Proiectul se numeste AstroLab si are nevoie de cat mai multe voturi intrucat concurenta este foarte mare .
    www.taraluiandrei.ro/orasul-tau/proiecte/astrolab_1329.html

    Pentru alte detalii intrebati cu incredere . Eu am votat si am anuntat si pe alti prieteni interesati .

    Multumim !

    RăspundețiȘtergere
  2. Wow. Credeam ca doar Catedrala Eroilor Tineri din Ploiesti are incorporat zodiacul in designul interior. Sunt surprins ca mai exista si altele care au folosit elemente "pagane", eretice pt decorarea peretilor. Nemaipomenit!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Exista si la Manastirea Antim Ivireanul, Bucuresti, sec 18 si deasemenea la un schit de langa Manastirea Neamt.

      Ștergere

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...