5 august 2012

Convorbiri cu Virgil V. Scurtu (III)



- Sunt la tara, la casa bunicilor din Muntii Apuseni (Campeni, Alba) unde citesc cartea dvs. „Humbug? OZN sub reflectorul stiintei”.

- SCUMPULE, esti cumva in concediu? Sper ca nu citesti HUMBUG inainte de culcare, in loc de somnifer... Pentru asta iti recomand SADOVEANU, dar nu romanele istorice...

- E drept ca partea cu optica a fost destul de descurajanta si am trecut cam rea repede peste ea. In schimb sunt bucuros ca am inteles substratul matematic pentru puterea separatoare a ochiului uman. Nu intalnit explicatia matematica nici macar in publicatii straine. Iar cartea lui Mamaev - "Dupa lectii" -costa vreo 40 de lei acum...

- O carte veche, sub 200 pag? Asta e SPECULA, si trebuie pedepsita. EU am dat recent 20 lei pe OBSERVATORII CERULUI, mult mai mare (si legata) si mai noua. Cand cumpar romanul PORT ARTHUR in 2 volume, cu peste 1000 pagini in total,cu 20 lei, sau romanul STEAUA POLARA, tot 2 volume peste 1000 pagini cu 2  lei !!!, pretentia celui care cere pe cartea lui MAMAEV 40 lei, NU poate fi intampinata decat cu un val de COKTEILURI MOLOTOV, ca sa arda ca un soarece distructiv... sa nu-si bata joc de blajinul popor roman. Aviz si actualilor politicieni, pe care EU ii vad doar in varful unei TEPE, ca pe vremea lui VLAD TEPES!

- Englezii au almucantar, si nu almucantarat. Sa fi ajuns termenul la noi pe filiera latino-ruseasca?

- In toate cartile pe care le-am consultat din 1955 incoace, in limba romana sau rusa (engleza era mai putin accesibila atunci) am gasit ALMUCANTARAT. Vezi si DICTIONAR DE ASTRONOMIE SI ASTRONAUTICA, 1977. Dar ieri am avut surpriza, consultand NOUL DICTIONAR ILUSTRAT AL LIMBII ROMANE, in 15 volume, ca e ALMICANTARAT, denumirea provenind din FRANCEZA. Am consultat un LAROUSSE din 1975 si asa este. Denumirea originala provine probabil din ARABA, deoarece incepe cu AL: ALbireo, ALgenib, ALdebaran, ALgol, ALtair, ALamak, ALcor, etc.

- Si norii argintii sunt totuna cu norii noctilucenti?

- Da.

- Am vazut ca il citati pe Engels destul de des (si am stabilit deja ca din convingere, nu din obligatii editoriale). Unele citate sunt chiar remarcabile, de exemplu cel de la pagina 126:
"Dar tot ce se naste merita sa piara. Vor mai trece, poate, milioane de ani, se vor naste si vor pieri sute de mii de generatii, dar se apropie in mod implacabil timpul cand caldura solara, pe cale de epuizare, nu va mai fi suficienta pentru a topi gheata care inainteaza dinspre poli, cand oamenii, ingramadindu-se tot mai mult in jurul ecuatorului, nu vor mai gasi pana la sfarsit nici acolo caldura necesara vietii, cand va disparea treptat si ultima urma de viata organica, iar Pamantul - un glob mort si inghetat ca si Luna - se va roti intr-un intuneric adanc, pe orbite tot mai mici, in jurul Soarelui - mort si el - pe care, in cele din urma, va cadea. Unele planete il vor fi precedat, altele il vor urma; in locul Sistemului solar armonios structurat, plin de lumina si caldura, un glob rece, mort isi va urma drumul singuratic prin spatiul cosmic. Si mai curand sau mai tarziu aceeasi soarta o vor avea si toate celelalte nenumarate insule de univers, chiar si acelea a caror lumina nu va atinge niciodata Pamantul cat timp va mai exista pe el un ochi omenesc care s-o perceapa..."
Piele de gaina nu alta! Cum faceati conexiunile? Fise de lectura? M-ati surprins si cu teoria despre curentii meteorici (ca nu s-ar datora cometelor).
- EU speram ca pe marginea HUMBUG-ului sa realizam niste CONVORBIRI, in care sa lamurim mai in detaliu unele probleme, cum ar fi aceea a curentilor meteorici, sau a lui ENGELS. Acesta din urma NU a fost macar astronom amator, dar a putut scrie acele fraze care oarecum s-au adeverit si dupa un secol, deoarece s-a bazat pe lectura unor autori seriosi din acea vreme. Iata ce surse se citeaza la bibliografie (la pag. 296 in editia din anul 1966 pe care o am): 1.J.H.MADLER, "Der Wunderbau des Weltalls, oder Populare Astronomie", 5.Aufl.Berlin, 1861 (Structura minunata a Universului sau astronomia populara); 2.A.SECCHI, "Die Sonne", Braunschweig, 1876 (Soarele). Mi-a mai placut cum critica ENGELS SPIRITISMUL, un "cal de bataie" fiind si cunoscutul (si valorosul) astrofizician din acea vreme, JOHANN CARL FRIEDRICH ZOLLNER (1834-1882). Iata, pentru edificare, ce astronomi sunt citati la indicele de nume la DIALECTICA NATURII: ADAMS JOHN COUCH, ARISTARH DIN SAMOS, AUWERS, ARTHUR von, BESSEL FRIEDRICH WILHELM, BRADLEY JAMES, CASSINI GIOVANNI DEMENICO, CASSINI JACQUES, CASSINI DE THURY, CESAR-FRANCOIS, CASSINI JACQUES-DOMINIQUE, COPERNIC, FLAMSTEED JOHN, GALILEI, HALLEY EDMUND, HERSCHEL sir FREDERICK WILLIAM, HERSCHEL JOHN FREDERICK, HIPPARH din NICEEA, HUGGINS sir WILLIAM, HUYGENS CHRISTIAN, KEPLER, LALANDE JOSEPH-JEROME le FRANCOIS, LAPLACE PIERRE SIMON, marchiz de, LEVERRIER, MADLER JOHANNES HEINRICH von, MASKELYNE NEVIL, NEWTON, PTOLOMEU, ROSE WILLIAM PARSONS, conte de, SECCHI ANGELO, SNELIUS von ROIJEN WILLEBRORD, WOLF RUDOLF (cel cu numarul WOLF la petele solare). Esti multumit? Ai mai gasit o asemenea aglomerare de astronomi intr-o carte de FILOZOFIE-POLITICA? Despre ENGELS, mai am DIALECTICA NATURII (foarte buna, pentru vremea ei), ANTI DUHRING si LUDVIG FEUERBACH... Imi place la el ca scrie POLEMIC. Am avut si MATERIALISM SI EMPIRIOCRITICISM de LENIN, dar mi s-a parut greoaie, mai ales pentru mine care atunci eram elev de liceu. Mult mai potabila mi s-a parut CAIETE FILOZOFICE, care contine diferite adnotari la unele carti pe care le citea atunci LENIN. La un moment dat, ca sa ironizeze afirmatia unui autor (nu mai am aceasta carte) scria acolo, pe marginea paginii: BIM BAM! NU BIG BANG... Chiar eu am facut in capitolul POLEMIC din HUMBUG, pe care editura NU a avut curaj sa-l publice, o gluma, inlocuind cateva  nume de savanti din critica facuta de ENGELS spiritismului cu cateva nume de savanti proozenisti, si daca nu erai avertizat credeai ca citez chiar dintr-o carte despre OZN-uri. Iti recomand sa cauti DIALECTICA NATURII, editia 1966 pe care o am si eu, ca sa te pilotez cu fragmentele care-mi plac mai mult. Acolo era vorba si despre OLBERS, cu paradoxul fotometric, pe care realizatorii editiei l-au omis nu stiu de ce-ca nu ENGELS a alcatuit indicele de nume...

- Legat de miturile astrale: v-ati mentinut parerea proasta despre Kernbach?

- Pe KERNBACH aproape l-am injurat, la redactia revistei VIATA STUDENTEASCA, unde avea un serial stupid, cu statuile megalitice din Carpati si alte bazaconii. Dar OMUL s-a reorientat si a scris BISERICA IN INVOLUTIE, care m-a incantat si cu citate din ea am facut un articol FULMINANT in STIINTA SI TEHNICA, care a iritat tare pe UFOMANI...

- Ma insel sau Biserica in involutie v-a placut pentru ca indeamna la ateism?... Desi am auzit ca nu asta ar fi fost intentia autorului, ci a cenzorilor...

- BISERICA IN INVOLUTIE m-a incantat nu pentru mesajul ateist, care NU este obiectul cercetarilor mele, ci pentru unele caracterizari FOARTE CRITICE ale FENOMENULUI OZN. Daca nu gasesti cartea, sau nu ai rabdare sa o citesti, avand 584 pagini, am sa-ti trimit eu pasajele respective, asa cum am facut in STIINTA SI TEHNICA, dupa aparitia cartii lui D.DAVIDOVICI,  cand am starnit stupul ufomanilor. Au urmat discutii FOARTE TAIOASE, din partea UFOMANILOR, contra mea, dar din nefericire redactia revisteia oprit dezbaterea tocmai cand ii scosesem in camp deschis si urma sa-i strivesc sub senilele ADEVARULUI STIINTIFIC.

- Sunt curios ce parere aveti despre OZN-ul de pe fundul Marii Baltice...

- NU pot sa comentez ceva la cercetarea caruia NU pot sa particip. Doar sa-mi dau cu parerea, NU. Daca te intereseaza fenomenul OZN cauta cartea amicului meu MANDICS GYORGY "OMUL SI UNIVERSUL"- sa vad daca o poti citi, si aprecia apoi in unele CONVORBIRI.

- Episodul cu mistificarea lunara a lui Pickering nu-l stiam. Mi-a placut.

- Mistificarea lunara nu apartine lui W.H.PICKERING, care doar a afirmat ca a observat migratii de insecte in unele cratere, printre care ERATOSTENE, in lantul muntilor CARPATI, la sud de MAREA PLOILOR, nu departe de COPERNIC. Acum te informez ca maretul crater COPERNIC se afla exact la TERMINATOR, si e posibil ca, pana la apusul LUNII sa fie iluminat in intregime. Alaturi se afla ERATOSTENE, in care PICKERING de mai sus vazuse migratii de animale...SUCCES! 


 - Am vazut craterul! Voi pune poza intr-un articol.

- Dar animalele lui PICKERING le-ai vazut?

- Nu le-am vazut, turbulenta atmosferica era cam mare.

- SCUMPULE, NU stiu cum se face ca, acum, probabil din cauza caniculei si secetei, toti sunteti cam molesiti...Astfel nici tu nu-mi mai scrii, nici PTEANCU, nici HARRY, nici DODOLOATA, care abia reintrase in ceea ce mie mi se paruse NORMAL...Acum te provoc la un subiect, demn de noi CONVORBIRI. In materialul despre HUMBUG, cand ai scris despre ENGELS, ai recunoscut ca a anticipat, cam cu 100 de ani, teoria evolutiei stelare si BIG-BANG-ul. Te anunt ca mai est un personaj, al nostru, al carui nume incepe tot cu E, si din a carui opera se pot identifica aceleasi anticipatii, inclusiv gaurile negre...Mai mult, ambii au la baza aceeasi sursa de inspiratie. Poti rezolva aceasta ENIGMA?

- O fi Eminescu?

- EXACT! Vrei sa continuam, pana la descoperirea sursei de inspiratie comuna?

- Kant?

- NU KANT. Mai incoace, cam contemporan cu cei doi "E". Unul care preda un curs de filozofie la BERLIN, atunci cand EMINESCU a trecut pe acolo. ENGELS l-a criticat intr-o carte, care contine in titlu numele respectivului... 

 
Eugen Dühring (1833-1921)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...