25 octombrie 2012

Ceasul solar din Gherla


Catedrala armeano-catolică din Gherla e cunoscută mai ales datorită picturii Coborârea lui Isus de pe cruce, operă a celebrului Peter Paul Rubens, pe care o adăpostește. Dar când am poposit acolo într-o sâmbătă de vară tocmai pe aceasta nu am reușit să o văd! Casa Domnului era din păcate închisă... Pe latura sudică a edificiului am întâlnit însă un cadran solar cu două gnomonuri, nu demult restaurat.



Filmulețul meu time-lapse prezintă ceasul solar în acțiune. O jumătate de oră a fost condensată în doar câteva secunde...


Dacă facem abstracție de timpul legal de vară, tija inferioară arată ora destul de exact. Altfel, în sezonul cald îl vom găsi că merge cu o oră în urmă - ora 15 e de fapt ora 16 - ceea ce înseamnă că autorul a incorporat în design corecția de longitudine pentru Gherla până la meridianul orar de reper (30 de grade est). De altfel se poate vedea că verticala pică ceva mai la dreapta marcajului pentru ora 12. Prezența celui de-al doilea gnomon, în schimb, mai mult decât dublu în lungime și cu un marcaj dedicat în partea de sus, constituie un mare mister pe care nu am reușit să-l dezleg până acum. În cazul său, conform opiniei dlui Virgil Scurtu, putem vorbi doar de o posibilă încercare de originalitate...




Dorind să elucidez misterul am încercat să iau legătura cu un reprezentant din partea bisericii, dar am fost repede pasat de la Parohie la Primărie, doar pentru a afla că aceasta din urmă gestionează de fapt orologiul mecanic, nu și pe cel solar! Iar după ceasul din turn oricum nu te poți lua pentru că el merge cu vreo 3 ore înainte. Asta deși există o ceasornicărie chiar după colț... Și mă întreb ce sentiment îl încearcă pe eternul ceasornicar (de trei generații!) atunci când un vechi ceas solar îi amintește mereu de propria lui failibilitate!


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...