12 aprilie 2016

Zodiacul de la Dendera

Zodiacul de la Dendera expus în Muzeul Luvru (Paris)

În aripa Sully a Muzeului Luvru, pe tavanul camerei 12bis, se găsește un basorelief din gresie înfățișând cea mai veche reprezentare a constelațiilor cunoscută nouă. Zodiacul împrumută numele sitului arheologic de la Dendera (Egipt), aflat la 60 km nord de Luxor, unde a fost descoperit pe tavanul unui templu închinat zeițelor Hathor și Isis. Piesa a fost adusă la Paris în secolul al XIX-lea contra unei sume importante de bani.


Patru zeițe susțin cercul interior - bolta cerească - în vreme ce de pe margini se ridică înșiruite siluetele celor 36 de decani, figuri personificate asimilate unui interval de 10 zile din calendarul egiptean. Interiorul cercului este ocupat de constelații și planete - o serie de reprezentări antropomorfe și zoomorfe, dintre care cele mai familiare formează zodiacul propriu-zis: constelațiile dispuse în zona circulară traversată de eliptică pe care soarele o străbate anual. Două fenomene cosmice de mare importanță redate în basorelief au contribuit la datarea piesei cândva în anii 50 înainte de Hristos: eclipsa de lună din 25 septembrie 52 î.d.Hr și eclipsa de soare din 7 martie 51 î.d.Hr. 



5 aprilie 2016

Cadrane solare din Paris

Piramida supraterană de la Musee du Louvre

Pe 13 decembrie 1972, Societatea Astronomică Franceză (SAF) a pus bazele Comisiei pentru cadrane solare, un grup care în prezent reunește circa 150-200 persoane interesate de știința gnomonicii și care de-a lungul anilor a efectuat cercetări, culegând, centralizând și difuzând informații relevante studierii cadranelor solare, liniilor meridiane și altor dispozitive de măsurat timpul în funcție de soare. De asemenea, această comisie a întreprins o inventariere ambițioasă a cadranelor solare de pe teritoriul francez, editând chiar și publicații cu caracter regional, precum Les cadrans solaires de Paris a lui Camus și Gotteland (1997) sau cartea mai recenta semnată de cel din urmă, Les cadrans solaires et meridiennes disparus de Paris (2002), din care aflăm că în capitala franceză se mai găsesc 126 asemenea piese (fără a le pune la socoteală pe cele din muzee), deci cam tot atâtea câte există în Transilvania noastră.

Firește că un asemenea număr depășește anvergura unei vizite de numai 3 zile, așadar îmi propun în continuare să vă prezint doar câteva dintre cele pe care am putut să le văd la sfârșitul lunii martie. Și trebuie să încep cu poate cel mai spectaculos din ele: gnomonul de la Saint-Sulpice, despre care am scris deja în articolul meu anterior.

Linia meridiană din Biserica Saint-Sulpice

Nu departe de Saint-Sulpice în drum spre Notre-Dame, pe Rue Saint-Jaques, se găsește un alt cadran solar celebru datând din epoca modernă (1966). Autorul său este artistul Salvador Dali.

Cadranul solar al lui Salvador Dali

Un cadran solar extrem de simplu (de fapt mai degrabă un marcaj de amiază) se află pe un contrafort sudic al bisericii Saint-Etienne-Du-Mont de lângă Pantheon. La mijlocul zilei, când soarele culminează, umbra capului de balaur (gargui?) se aliniază în plan vertical cu singurul marcaj existent, care poartă însemnul orei XII, amiaza.


Marcajul de amiază de pe Biserica Saint-Etienne-Du-Mont

Pe celălalt mal al Senei, lângă pitorescul cartier Chatelet, se află Biserica Saint-Eustache, o construcție gotică impresionantă din secolul al XVII-lea. Aici vizitatorul găsește două cadrane solare pe fațada sudică a transeptului: unul de dimensiuni impresionante, chiar aproape de vârf și undeva mai jos în stânga unul incomplet, căruia îi lipsește "ochiul" metalic sau lucarna indicatoare.



Cadranele solare de pe Biserica Saint-Eustache

La 600 m spre vest, lângă Luvru, găsim Palais-Royal, reședința de odinioară a cardinalului Richelieu. În curtea interioară generoasă a edificiului se află replica turnată după un cadran solar tip tun meridian care prin explozia sa controlată vestea odinioară clipa amiezii. În treacăt fie spus, o asemenea piesă se găsea în secolul al XVIII-lea și pe Dealul Mitropoliei din București... 


Replica ceasului solar tip tun meridian de la Palais-Royal

Continuând spre Luvru și coborând în subteran prin Carrousel du Louvre (de fapt, o zonă comercială modernă) se poate ajunge la cunoscuta piramidă întoarsă de sticlă. Acolo, în funcție de condițiile meteo, vizitatorul devine martor la un interesant joc luminos pe podea ce presupune descompunerea prismatică a razelor soarelui în culorile curcubeului. 



Fenomene luminoase la piramida subterană din complexul Carrousel du Louvre

Revenind la suprafața și continând parcursul vestic prin Jardins des Tuilleries dăm peste o roată imensă de distracții în spatele căreia se prefigurează silueta unui obelisc. Am ajuns în Place de la Concorde, un important nod rutier și unul dintre scuarurile majore ale Parisului cu o istorie însângerată. La sfârșitul secolului al XVIII-lea aici au fost ghilotinați regele Louis al XV-lea și soția Marie Antoinnete. Pe noi însă ne va interesa mai mult obeliscul de origine egipteană, vechi de mai bine de 3.300 de ani, care pe vremuri străjuia intrarea în templul de la Luxor. El alcătuiește gnomonul unui cadran solar de mari dimensiuni, amenajat în 1999 cu ocazia noului mileniu, dar imaginat de către astronomul Camille Flammarion încă din 1913. Liniile și orele sale au fost marcate pe paviment cu vopsea galbenă și cu cifre romane. După cum se vede ele ar avea nevoie de o reîmprospătare...  





Cadranul solar tip obelisc și marajele orare din Place de la Concorde

Încheiem ciclul cadranelor solare pariziene cu o clădire aflată în amonte pe cheiurile Senei, pe Ile Saint-Louis, lansând cititorului provocarea de a identifica singur piesa solară din fotografie - o placă verticală de marmură albă cu gnomon perpendicular.

Clădire de locuințe pe Boulevard Henri IV, Ile Saint-Louis

3 aprilie 2016

Gnomonul de la Saint-Sulpice

Biserica Saint-Sulpice, Paris

Saint-Sulpice este o biserică romano-catolică pariziană cu totul aparte pe care vă recomand să o vizitați. În primul rând, coloanele fațadei principale duc cu gândul mai mult la un vechi templu păgân decât la un loc de cult creștin. În al doilea rând, edificiul adăpostește un remarcabil instrument astronomic de mari dimensiuni folosit în trecut la stabilirea echinocțiului pascal și nu numai. Este vorba despre așa-zisul gnomon de la Saint-Sulpice, care se referă de fapt la ansamblul liniei meridiane ce traverseză pardoseala transeptului de la sud la nord.

Linia meridiană din Saint-Sulpice

O fereastră sudică prezintă în partea dreaptă două mici orificii prin care pătrunde lumina soarelui, formând imagini luminoase circulare pe podea în jurul amiezii, care la Paris are loc la 13:50 timp solar mediu de vară.


La puțin timp după trecerea soarelui la meridian

În funcție de pozițiile lor relativ la linie, petele luminoase sunt folosite la citirea diferitelor informații astronomice pe care piesa le dezvăluie cunoscătorilor și care se referă la timpul solar al amiezii, la calendarul solar al anotimpurilor și la ciclul orbital al Pământului.


Fereastra și orificiile circulare (ochiurile gnomonului) prin care pătrunde lumina

Linia propriu-zisă constră dintr-o inserție de cupru dispusă în pardoseală în mod precis în planul meridianului. Capătul său sudic se termină într-o placă pătratică.

Placa pătratică din capătul sudic al liniei

Linia continuă spre peretele nordic unde trece în plan vertical sub forma unui obelisc alb din marmură înalt de aproape 11 metri și în cele din urmă ia sfârșit o dată cu reprezentarea sferică solară din vârful său.

Obeliscul din capătul nordic al liniei

La baza obeliscului se pot discerne câteva figuri și înscrisuri în limba latină și în franceză, deși unele porțiuni prezintă urme de îndepărtare cu dalta. 

Textul de la baza obeliscului

Pe peretele din dreapta, o traducere a textului întregit aruncă lumină asupra acestui act de vandalism. Se pare că toate cuvintele care aminteau de regalitate au fost răzuite odată cu Revoluția Franceză de la sfârștiul secolului al XVIII-lea. Aceeași soartă au avut-o și cele două pictograme de zodii (Scorpionul și Peștii, înscrise într-un cerc, respectiv un hexagon încrucișat cu secera lunară), care demarcau în mod evident poziția proiecției discului solar în lunile octombrie/noiembrie, respectiv februarie/martie. De ce s-ar fi ostenit republicanii să le șteargă și pe acestea? Nu am găsit încă un răspuns... Mai sus pe obelisc în stânga și în dreapta liniei se mai pot observa încă pictogramele zodiilor Săgetător, respectiv Vărsător și aproape de vârf, tocmai pe linie, dar cu mult mai vag Capricornul.  

Panou cu textul întregit de la baza obeliscului și traducerea lui

Panoul ne informează că linia meridiană a fost construită în 1743 sub îndrumarea astronomului Pierre-Charles Le Monnier (1715-1799) cu scopul de a măsura etapele ciclului solar anual și în special data echinocțiului pascal. După cum știți, Paştele este fixat din punct de vedere astronomic prin influenţa a doi factori: fazele Lunii şi calendarul civil de esenţă solară. Data sărbătorii variază de la un an la altul şi încă din cele mai vechi timpuri trebuia cunoscută în avans pentru a permite o pregătire adecvată a clerului şi enoriaşilor. Conciliul de la Niceea din 325 a încercat uniformizarea datei Paştelui în cadrul diferitelor grupări creştine după urmatoarea regulă: "ziua de Paşte va fi în prima duminică după prima Lună Plină care cade după sau de echinocțiul de primăvară (observat la 21 martie)". Din nefericire, calendarul iulian folosit atunci avea o problemă: era mai lung decât anul astronomic cu 11 minute. La sfârșitul secolului al XVI-lea se acumulase o discrepanță semnificativă între calendar și mersul soarelui, iar echinocțiul vernal se producea cu câteva zile înainte de data de 21 martie.  Pentru a putea îndrepta calendarul, era necesar să se stabilească cu precizie când are loc echinocțiul. Aceasta s-a făcut la Bologna printr-o linie meridiană similară celei de la Saint-Sulpice. Trebuie însă spus că informațiile astronomice furnizate de liniile meridiane nu au contribuit niciodată la stabilirea directă a datei Paștelui deoarece tabelele pascale bisericești alcătuite în avans pe mai mulți ani operau cu noțiunea unei luni medii teoretice (așa-numita lună ecleziastică), adică fazele lunii se abăteau de la ciclul astronomic observat cu 1-2 zile. Deci, în această privință linia meridiană de la Saint-Suplice putea (și încă poate!) semnala momentul astronomic al echinocțiului vernal (implicit și pe cel autumnal), dar nu avea cum să îndeplinească rolul de calendar pascal. O inserție eliptică din cupru la baza balustrăzii corului marchează în pardoseală locul pe care proiecția discului solar îl ocupă la echinocții.


Marcatorul de echinocțiu aflat în spatele balustrăzii corului

Revenind la placa pătratică din capătul sudic al liniei găsim următorul text: Solstitium Aestivum Anni MDCCXLV - Pro Nutatione Axios Terren Obliquitate Eclipticae, adică Solstițiul de vară MDCCXLV - Pentru nutația (adică oscilarea) axei terestre și a oblicității eclipticii . Această inscripție trădează o altă funcțiune a ansamblului, aceea de determinare a variației oblicității eclipticii, adică modificarea în timp a unghiului de înclinare a axei terestre care în prezent atinge 23,44 grade. Pătratul marchează locul în care s-a aflat proiecția discului solar la amiaza zilei solstițiului de vară din anul 1745. Apoi, între 1745 și 1791 Le Monnier a observat evoluția poziției discului luminos la fiecare solstițiu de vară, constatând o mică deplasare spre centru pe care a pus-o pe seama diminuării oblicității eclipticii cu 45 de secunde pe secol (cifra actuală este de aproximativ 47 secunde pe secol). Gnomonul din Saint-Suplice a permis și observarea directă a periheliului, adică a datei în care Pământul se apropie cel mai mult pe orbita sa eliptică de soare. Astfel, s-a găsit că imaginea discului solar pe obelisc este maximă în jurul datei de 3 ianuarie, ceea ce corespunde cu realitatea astronomică. Toate aceste studii au fost posibile abia datorită dimensiunii mari a ansamblului, prin care o variație minimă în diametrul aparent al soarelui capătă valențe măsurabile chiar și în lipsa unor instrumente optice speciale dedicate acestui scop.

20 martie 2016

Cadranul solar de la restaurantul-pensiune Heltai din Cluj-Napoca


Când crezi că le știi sau că le-ai văzut pe toate, soarta vine și îți mai dă câte un bobârnac... Azi am descoperit chiar în centrul Clujului un cadran solar nou despre care nu aveam habar. El se găsește în grădina restaurantului-pensiune Heltai de pe str. Clinicilor nr. 18, având o formă ecuatorial-armilară. Pe scurt: este vorba de o platbandă metalică semicirculară înclinată în plan ecuatorial, cu orele între VII (a.m) și V (p.m) marcate la intervale de 15 grade fiecare. Din punct de vedere constructiv se aseamănă foarte mult cu piesa de la Oradea, cu deosebirea că aceea măsura timpul în ore (legale) de vară, iar aceasta își propune să o facă în timpul solar adevărat al Clujului în care marcajul XII fixează întotdeauna momentul culminației solare superioare. Totuși, cadranul de la Heltai nu funcționează corespunzător deoarece este orientat greșit în spațiu: axa lui indicatoare se abate semnificativ de la direcția axei terestre.


16 martie 2016

La echinocții ziua NU PREA este egală cu noaptea

Numim zi, în înțelesul practic al vieții, intervalul de timp dintre răsăritul și apusul soarelui sau timpul cât soarele stă deasupra orizontului unui loc (intervalul de lumină) și noapte, timpul cât soarele stă sub orizontul locului (intervalul de întuneric). Durata zilelor și nopților variază pentru că declinația soarelui oscilează anual între -23,5 și +23,5 grade deasupra planului ecuatorului terestru, urmare a înclinaţiei axei terestre. La echinocții, când soarele are declinația 0, parcursul său diurn se confundă cu ecuatorul ceresc -curba imaginară rezultată din prelungirea pe bolta cerească a planului ecuatorial terestru. Drept urmare, soarele răsare la echinocţii exact din punctul cardinal est și apune exact în punctul cardinal vest.

În figura următoare am schițat sfera cerească așa cum se prezintă ea deasupra Clujului, cu direcțiile cardinale, Steaua Polară ridicată la 47 grade deasupra nordului și ecuatorul ceresc înclinat cu 43 grade față de planul orizontului. Cât timp astrul zilei descrie arcul EXY este vizibil și, în consecință, în tot acest interval spunem că este zi în locul considerat, în vreme ce noaptea durează atât timp cât soarele descrie arcul VYE. Aceste două arce rezultate din intersecţia cercurilor de pe firmament sunt egale și drept urmare, în limbaj comun, spunem că la echinocții ziua este egală cu noaptea, fiecare având 12 ore dintr-un total de 24.

Sfera cerească cu traseul soarelui la echinocţii

Însăși etimologia latină a cuvântului -aequinoctium- pare să ateste această egalitate, având sensul de nopți egale probabil prin echivalare cu durata zilei (în mod ciudat grecii îl numeau isomeria, adică zile egale!). Totuși, dacă veți avea curiozitatea să consultați timpii de răsărit și apus ai soarelui la Cluj-Napoca (de exemplu într-un anuar astronomic sau mai facil aici) pentru data de 20 martie, ziua echinocțiului de primăvară în anul 2016, veți avea parte de o surpriză: soarele răsare la 6:28 și apune la 18:39, ceea ce înseamnă că astrul zilei petrece deasupra orizontului 12 ore și 11 minute, adică ziua nu este egală cu noaptea, ci o depășește cu 11 minute! Din acelaşi tabel mai reiese că egalitatea dintre zi şi noapte (aşa-numitul echilux) se petrece la Cluj-Napoca cu trei zile înaintea echinocţiului, adică pe 17 martie. Care este explicația?

În raţionamentul nostru de până acum am tratat soarele ca pe o sursă punctiformă de lumină (stea), dar în realitate el ne apare ca un disc strălucitor întins pe 32' (minute de arc) sau circa jumătate de grad, aceeași dimensiune unghiulară sub care am vedea de la 2,3 metri distanță o moneda de 10 bani. Această dimensiune perceptibilă a discului solar complică puţin definiţia răsăritului. Astfel, din punct de vedere astronomic, răsăritul și apusul soarelui nu se raportează la centrul discului solar, ci întotdeauna la marginea lui superioară. Cu alte cuvinte, soarele răsare deja când marginea lui superioară devine vizibilă deasupra orizontului și apune abia atunci când marginea lui superioară a dispărut complet sub orizont. În lumina acestor precizări, rezultă un efect de timp interesant care prelungește durata zilei cu câteva minute. Cu câte anume? Păi soarele pare să parcurgă un cerc complet de 360 de grade în jurul Pământului în 24 de ore, adică cu o viteză de 15 grade/oră sau 4 minute pentru fiecare grad parcurs. La ecuator, acolo unde soarele răsare și apune perpendicular pe orizont, marginea superioară a discului își face apariția cu 16'/60' x 4 minute = 1 minut și 4 secunde mai repede decât centrul, iar apusul este întârziat cu aceeași valoare de timp, adică ziua câștigă în total 2 minute și 8 secunde. Însă cu cât ne îndreptăm spre nord traiectoria solară coboară spre orizontală și astrul trebuie să se deplaseze tot mai mult din momentul ivirii marginii lui superioare și până la apariția centrului, iar efectul devine tot mai puternic, dând naștere la diferențe de timp din ce în ce mai mari în favoarea duratei zilei faţă de modelul unui soare punctiform. Următoarea secțiune meridională ilustrează diferența între cele două momente la care am raportat până acum răsăritul: marginea superioară a discului, respectiv centrul său. Un calcul geometric sumar pentru Cluj-Napoca ne arată că aici efectul discului prelungește durata zilei cu circa 3 minute.

Influenţa discului solar asupra timpului de răsărit al soarelui


Să ne amintim apoi că razele soarelui suferă ceea ce astronomii denumesc refracție odată cu traversarea atmosferei terestre, care este un mediu cu mult mai dens decât vidul cosmic. Astfel direcția inițială a razelor de lumină este deviată înspre observator, iar discul solar îi apare acestuia deplasat pe cer, după cum o linguriță cufundată într-un pahar pare frântă în locul în care intră în apă. La astrul zilei refracția se resimte cel mai puternic în preajma orizontului, atunci când fenomenul înalță discul solar cu circa 35 minute de arc deasupra orizontului (adică cu puțin de mult de un diametru solar). Cu alte cuvinte, deși soarele real încă nu s-a ridicat deasupra orizontului, noi îl percepem deja ca răsărit datorită refracției. Când vorbim de timpii de răsărit și apus ai soarelui și implicit durata zilei, refracția are aproape de două ori importanța efectului de disc: dacă acesta din urmă extinde soarele în sus, spre zenit, cu 16 minute de arc (un semidiametru), refracția îl împinge pe acesta deasupra orizontului cu 35 minute de arc (mai mult de un diametru), un total de 51 minute de arc.

Influenţa discului solar şi a refracţiei atmosferice asupra timpului de răsărit al soarelui


Dacă cele 16 minute de arc s-au tradus într-o diferenţă de timp de 3 minute, înseamnă că totalul de 51 minute de arc ar corespunde cu 10 minute în plus la durata zilei. Diferenţa de 1 minut până la cele 11 socotite de timeanddate.com este neglijabilă pentru noi. Ea ar putea să provină din valorile de temperatură, presiune şi umiditate folosite în formula refracţiei.

2 martie 2016

Drumul planetelor la Cluj-Napoca. Propunere de proiect.

Drumul Planetelor de pe Uetliberg: Soarele

Una dintre cele mai bune metode de a familiariza publicul și mai ales copiii cu astronomia este de aduce sistemul solar în plan terestru, unde el devine accesibil simțurilor umane. În 2014 am avut ocazia să vizitez un asemenea model la Zürich, pe dealul Uetliberg (870 m). Acolo, de-a lungul unei poteci de 6 km a fost amenajat un drum al planetelor, de fapt o promenadă ce cuprinde un model al sistemului nostru solar la o scară de 1:1.000.000.000 (1 miliard), cu Soarele, Mercur, Venus, Pământ, Marte, Jupiter, Saturn, Uranus, Neptun și Pluton.

Drumul Planetelor de pe Uetliberg: de la Soare la Mercur

Un metru parcurs în teren ar corespunde unei distanțe de 1 milion de kilometri în sistemul solar, atât distanțele între corpuri, cât și diametrele lor relative fiind redate corespunzător. Pe Uetliberg astrul zilei este reprezentat printr-o sferă galbenă de aproape 1,5 metri diametru, așezată lângă gară în vârful unui pilon, iar planetele prin sfere metalice de dimensiuni mult mai mici -de la 2,4 milimetri (Pluton) până la 143 mm (Jupiter)-, în funcție de caz, încastrate în stânci în niște blocuri transparente din plexiglas. Alături de fiecare, curiosul găsește o placă explicativă care enumeră principalele caracteristici fizice ale corpului în cauză, precum depărtarea față de soare sau diametrul (atât în sistemul solar cât și în model), perioada lor de revoluție, temperatura și altele.

Drumul Planetelor de pe Uetliberg: Pământul și Luna

Sunt convins că o asemenea potecă tematică ar putea fi realizată cu succes în mai multe localități din țara noastră, mai ales pentru că ea nu presupune dificultăți tehnice deosebite. Cunoscând lungimea drumului, dimensiunea sistemului solar se transpune în teren la o anumită scară convenabilă publicului.

Drumul Planetelor la Cluj-Napoca. Propunere.

La Cluj-Napoca, un asemenea proiect ar putea fi realizat în spațiul verde perimetral albiei Someșului Mic, care în prezent nu este suficient de bine pus în valoare. În această variantă râul ar alcătui un fel de axă naturală pentru model, de-a lungul căreia s-ar întinde - precum un șirag de mărgele- principalele corpuri ale sistemul nostru solar, bineînțeles la o scară mult redusă. Astfel, un raport corespunzător ar fi acela întâlnit la drumul planetelor din Linz (Austria), dublul celui din Zürich, adică 1:2.000.000.000, cei 3 km rezultați putând fi asimilați cursului superior al Someșului Mic, de la intrarea în cartierul Grigorescu și până în preajma Operei Maghiare din centrul orașului, unde ar urma să troneze sfera soarelui. Următorul tabel reflectă principalele elemente ale modelului propus de noi:


Soarele ar urma să fie marcat în model printr-o sferă metalică vopsită în galben, cu un diametru de 70 cm, așezată în apropierea podului Elisabeta de lângă Opera Maghiară.


Planetele ar urma să fie reprezentate pe plăci de bronz, așezate pe piedestaluri la distanțele stabilite mai sus. Aceste panouri vor trebui să cuprindă numele planetei, pictograma ei, elementele fizice și o reprezentare grafică a corpului la scară, turnată în relief sub formă de semisferă. Astfel, în model Pluton ar fi un punct cu dimensiunea de 1 mm, în vreme ce Jupiter - cea mai mare dintre planete - ar avea doar 7 cm, iar Pământul nostru 6 mm. Dacă în modelul nostru Pluton s-ar afla în dreptul barajului din Grigorescu, un fapt interesant de remarcat este că cea mai apropiată stea de soare (Proxima Centauri) ar fi o sferă cu un diametru de 10 cm situată la peste 19.000 km depărtare, tocmai în Noua Zeelandă. Direcția și depărtarea până la corpurile vecine vor putea fi indicate pe plăcile explicative prin săgeți. Un avantaj al reliefului este acela că dimensiunea planetelor va putea fi percepută și tactil, mai ales de persoane nevăzătoare, pentru care textul ar putea fi scris și în limbaj Braille.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...